Monday, January 12, 2009

Humor...

Salam...

Apa khabar semua pembaca setia blog kesayanganku ini? Harap anda semua sihat dan bahagia bersama mereka yang tersayang. Alhamdulillah setelah 3 hari hujan tak reda, baru hari ni matahari cerah menyuluh bumi. Pergh... sungguh puitis. Baiklah hari yang cerah ni sesuai kalau kita ceriakan hati dengan senyuman. Jadi, di sini saya ingin kongsikan kepada semua pembaca beberapa tips yang boleh diambil untuk membuat humor. Tips ini sesuai untuk rakan-rakan kaunseling yang sedang berinternship.

Tips 1:
Pastikan niat kita ikhlas dan bukan hanya untuk menarik perhatian atau untuk mengambil hati boss kita di pejabat. Kerana kalau humor tak ikhlas, pendengar akan ketawa dengan penuh ketidakikhlasan. Perbuatan ini sangat membosankan dan boleh menjadikan orang lain menjauhi anda. Jadi, perbetulkan niat.

Tips 2:
Jangan merancang sesuatu humor terlalu lama. Hal ini menjadikan lawak yang dibuat tidak asli dan spontan.

Tips 3:
Pastikan mulut anda tidak berbau dan tiada cebisan cili atau sayur di celahan gigi. Hal ini menyebabkan pendengar ketawa kepada anda, dan bukan kepada lawak anda.

Tips 4:
Pastikan zip seluar anda tersemat rapi. Sekiranya zip seluar hanya tertutup separh, suku, tiga suku, atau terbuka terus, perkara ini boleh mendatangkan kesan lain terhadap lawak anda. Pertama, mungkin anda akan terus dikenali sebagai "mamat/minah seluar tak zip". Kedua, keadaan ini boleh juga menjadi satu bentuk gangguan seksual kepada pendengar anda.

Tips 5:
Sekiranya anda pengguna gigi palsu, pastikan gigi dilekatkan. Jika tidak anak buah anda akan selalu ketawakan anda. Oleh itu, lekatkan gigi palsu anda dengan kemas, supaya kini anda yang selalu ketawa besar dengan mereka.

Tips 6:
Jika ada rakan atau boss di pejabat yang serius, tetapi cara percakapannya mencuit hati anda, cuba picit hidung anda. Perbuatan memicit hidung boleh membantu anda daripada tergelak dengan kuat. Keadaan lubang hidung yang terbuka luas boleh menyebabkan anda tergelak. Kalau tak percaya, pergi hadapan cermin dan bukak hidung sebengap-bengapnya.

Tips 7:
Sekiranya anda dalam keadaan yang memerlukan anda ketawa, sedangkan perkara itu tidak menggelikan hati anda, sila beritahu rakan atau teman anda penyataan ini; " maaf saudara/saudari, lawak itu langsung tidak menggelikan hati saya." Kenyataan ini membantu anda untuk tidak akan bergelak ketawa dengan beliau lagi sampai bila-bila.

Tips 8:
Apabila anda membuat lawak, tetapi tidak mendapat respon yang sepatutnya daripada rakan anda, jangan bersedih. Kerana anda boleh mencuba lagi di lain waktu. sekali gagal bukan bermakna gagal untuk selama-lamanya.

Tips 9:
Jika anda ketandusan akal untuk membuat jenaka, tontonlah rancangan lawak. Mungkin anda akan mendapat ilham daripada rancangan tersebut. Tapi, rancangan Raja Lawak bukanlah rancangan yang elok ditonton untuk mencari ilham. Ini kerana, jika anda banyak ketawa ilmu akan banyak hilang.

Tips 10:
Jangan sesekali jadikan rupa fizikal seseorang sebagai modal lawak anda. Perkara ini boleh mendatangkan dosa kerana mengaibkan kelemahan orang lain. Kalau anda benar-benar tiada modal lawak, ajak rakan/boss di pejabat anda menonton rancangan Wonderpet bersama-sama anda di TV9.

Ikutilah tips-tips ini dan jangan nakal-nakal... Jangan gelak banyak sangat kerana Rasulullah hanya ketawa sebanyak 3 harakat

2 comments:

Farah Dianti said...

a
heheheheheheeee...~_^

Jenice said...

haha.. sham...
very nice coz can listen u making joke here... miss u la..
i most love that tips number 3...
gambateh for the internship ya.. yo