Tuesday, November 11, 2008

Tentang UNIMAS

UNIMAS...


Banyak yang boleh diperkatakan tentang unimas. Satu universiti kebanggaan rakyat sarawak. Saya sendiri sangat berbangga dengan unimas. Unimas menawarkan puluhan jurusan untuk para penuntutnya. Namun, sebagai antara sebuah universiti yang termuda di malaysia, mungkin kelengkapan yang ada di unimas masih belum benar-benar mencukupi. Sebab itulah ramai pelajar, terutama dari semenanjung Malaysia sering melahirkan rasa tidak puas hati mereka terhadap unimas. Ada yang kata sistem di unimas tidak elok, kelengkapan tidak mencukupi, dan sebagainya. This kind of thinking course very bad emotions among the students who study in unimas.


Walaupun saya bukan MPP, dan tak pernah dicalonkan pun, namun saya sangat menyayangi unimas. Ini kerana, untuk menyayangi unimas, semua orang perlu benar-benar faham keadaan sebenar dalam unimas. Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta. Kenal unimas bukan bermakna anda hafal selok-belok bangunan di unimas, mahupun ingat setiap nama staff di unimas. Kenal unimas bermaksud anda memahami urustadbir yang terdapat di unimas. Keadaan fizikal unimas termasuk dalam aspek geografinya sangat memberi cabaran untuk unimas menjadi sebuah universiti yang terbesar di Malaysia. Bahkan, dalam kampus barat unimas sendiri terdapat sebuah perkampungan Iban, Kampung Sebayor).


Kewangan...


Dari segi kewangan dan perbelanjaan, kos sara hidup di sarawak, terutama Kuching memang agak tinggi jika dibandingkan dengan banyak negeri di Semenanjung Malaysia. Justeru, tidak hairanlah jika harga makanan atau barangan keperluan lain yang terdapat di sini lebih mahal daripada di semenanjung. Ini disebabkan oleh kos-kos lain seperti kos penghantaran yang perlu dikenakan untuk setiap produk yang dijual di sini. Kebanyakan produk yang dijual di Kuching / Unimas dipesan dari semenanjung.


Kesan...


Akibat daripada persepsi negatif pelajar, terutama yang baru sampai ke Kuching dan khususnya Unimas, banyak emosi negatif yang akan dirasai. Emosi ini secara logiknya hanya akan memudaratkan diri pelajar itu sendiri. Minat untuk belajar berkurangan. Dalam otak hanya fikir untuk meninggalkan Bumi Kenyalang ini. Keadaan ini akan mengakibatkan anda semua menjadi kurang produktif. Sedangkan anda semua tidak perlu mengalami keadaan seperti ini. Masalah yang berlaku sekarang adalah masalah kewangan, pentadbiran, dan sebagainya yang tiada kesan secara langsung kepada anda. Ini semua sepatutnya adalah masalah yang perlu difikirkan oleh pihak lain yang bertanggungjawab. Mereka tidak perlukan kritikan, rungutan, dan emosi negatif kita!


What we have to do?


Tentu anda semua ingat hari anda menjejakkan kaki buat kali pertama di Unimas. Pesanan ayah ibu masing terngiang-ngiang di telinga. Ingat... Kita datang ke unimas untuk BELAJAR!!! Belajar dalam kuliah. Belajar bersosial. Belajar budaya tempatan. Belajar susah senang kehidupan. Belajar di GEDUNG ILMU.


Mungkin ada yang malu kerana UNIMAS masih belum terkenal dan mungkin dikenali sebagai universiti 'under dog' di semenanjung. Ada juga pelajar universiti lain yang kata unimas ini di Sabah. Jadi, ingatlah!!! kita kini warga unimas. Harumkanlah nama unimas. Bergiatlah dengan aktif dalam mana-mana program sekali pun untuk mengharumkan nama universiti. (Masuk kelab nasyeed Damy pun boleh) Jangan hanya menumpang kejayaan rakan lain. Ciptalah nama baik sendiri. Jangan hanya merungut pada kelemahan orang lain. JANGAN berasa MALU MENJADI WARGA UNIMAS. Sebaliknya, MALUKAN MEREKA YANG MENGUTUK UNIMAS. Buktikan bahawa warga unimas sangat berpotensi dan LAKU DI PASARAN KERJA.


Conclusion...


Saya langsung tidak dibayar oleh mana-mana pihak untuk menulis blog ini. Saya tidak diupah oleh sesiapa untuk memuji unimas. Tapi saya lakukannya kerana saya anak Sarawak. Saya warga Unimas. Saya bangga dengan apa yang dimiliki. TOLONG JANGAN KUTUK UNIVERSITI SAYA. TOLONG JANGAN KUTUK TANAH AIR SAYA. PLEASE... I BEG U...

4 comments:

Farah Dianti said...

i'm also a unimas student, n i do quite agree with what hisham has said. some of us are just being ungrateful. maybe they think they deserve better. maybe they think it's a punishment to be sent to sarawak, so far away from their homeland. but to me, they didn't see the blessings behing it. i'm from semenanjung, from shah alam selangor to be specific. three years ago i came here with 0 knowledge about sarawak or unimas. i thought it was all forest and greens. i came blankness, fear and uncertainty. fast forward to the present, i now feel the beauty of being in such a foreign place and meet such grat people. aiya, i should be creating my own blog for this.. hehe.. anyway, UNIMAS is a great place to gain knowledge, and i'm proud to be a part of it..

Zuraidah said...

Hisyam
Thaniah. Keep on writing but please use proper language, either Malay or English.It will be good practice for you in writing.
I love Unimas and Sarawak too. It was my best experience in life and I didn't want to come back to KL but for my children....
Keep on your nasyed but tell your friends to show a good example in their daily life - in behaviour, attitude and study.No point singing if there is no appilication in life.
Good luck to you.
Much love
mama

AzzA said...

salam..
Im Azza from kelantan..
I have interested to study at unimas...
but now im in dilemma, either to choose my futher study destination at unimas or not..
1st things is Sarawak is realy far away from my homeland,Kelantan..
and then,
2nd im not sure about the medical course at unimas.. it's ok???

AzzA said...

salam..
Im Azza From Kelantan...
Im in dilemma...
I dont know,either to choose Unimas as my futher study destination in medical course..
1st things is Sarawak Is really far away from my Homeland...
2nd im not sure about the the mdical course there.. it is ok??