Wednesday, July 8, 2009

Kerja...

Salam...

Hari ini dah masuk bulan yang ketiga selepas aku tamat berinternship. Maksudnya dah 3 bulan aku menganggur. 3 bulan aku duduk kat rumah, bergantung harap kepada pendapatan pencen arwah bapak yang tak seberapa.

Aku sedih dan kecewa sangat. Selama 4 tahun aku mampu membantu emak yang tidak bekerja dalam perbelanjaan keluarga. Selama 4 tahun itu juga aku belanjakan duit pinjaman PTPTN dengan sebaiknya agar emak tidak begitu terasa bebanan setelah kehilangan bapak.

Tapi hari ini, sudah 3 bulan aku bergantung harap kepada emak. Aku turut membantu emak dengan menggunakan simpanan ASB dan Tabung Haji. Tapi sekarang wang simpananku makin hari makin kering. Langsung tidak bertambah. Banyak tempat sudah ku usulkan resume, tapi tiada satu pun yang berbalas.

Aku sedih apabila ada diantara mereka di sekelilingku menyatakan aku terlalu memilih kerja. Ya, mungkin aku terlalu memilih kerja. Kerana bagiku kerja amat penting dan aku harus lakukan yang terbaik dariku agar mendapat gaji yang setimpal dengan usahaku. Lagi pun gaji yang aku cari memang aku peruntukkan untuk membayar balik hutang-hutangku terhadap emak.

Aku cemburu bila mengetahui hampir semua rakan sekelasku di UNIMAS kini sudah bekerja. Aku doakan kejayaan mereka dalam menempuh alam pekerjaan. Di sini, aku habiskan wang dan tenaga ku hanya untuk mencari dan memohon pekerjaan. Seringkali minda tak rasionalku berkata "kenapa mereka yang tidak membutuhkan kerja seperti aku boleh bekerja?" Kadang kala aku rasakan dunia ini tidak adil...

Tapi aku sedar bahawa itu semua hanyalah mainan pemikiran bodohku. Aku sedar bahawa semua ini mesti ada hikmahnya dan biarlah aku gagah dan belajar daripada masalah ini. Aku malu untuk menghadiri Konvokesyen tanpa berbekalkan kerjaya di belakangku. Aku malu kepada rakan, pensyarah, keluarga Phadee, keluarga ku, dan kepada diriku sendiri. Semua usahaku selama ini seakan tidak bermakna jika aku masih terus duduk menganggur di rumah.

Akhir sekali, maaf jika bahasa yang aku gunakan kali ini kasar. Kerana bagi aku blog adalah satu saluran luahan rasa. Biarlah blog ini tidak berkomen dan tidak dibaca. Kerana memang selama ini aku keseorangan... Sekian..

4 comments:

PhaDee said...

kalau ada pernah kata-kata saya menyakitkan hati awak, saya minta maaf sangat-sangat..
saya yakin rezeki awak akan datang juga satu hari nanti. jadi, janganlah awak terlalu bersedih.. setiap kejadian, ada hikmahnya kan?

saya akan terus doakan awak dapat kerja yang baik.awak jangan putus asa k.

ps: saya sedang 'teropong' awak ~_^

Jenice 小美 said...

hi Sham,

it is normal to choosy for the job u want. because that is our career n we have our right to get what we want. i sokong u memilih kerja. coz i did too~ ^_^

i think u give urself too much stress. mayb u can simply find a temporary job n at the same time applying ur dream job n waiting the good news. at least u will have some income right?

all the best sham~! Gambateh desu~!!

jenice

Hishammudin damy said...

Thanx girls (both janice and phadee)... Your words do motivate me. No worry, i am still seeking for a job now, even as a warong waiter. Hehehe.. Thanx again and good luck...

Zuraidah said...

Hisham
don't go there again - wallowing in self-pity. as janice said get temporary job if you have the opening while waiting for one you aspire. Giving up is a defeatist attitude, I know you are not a defeatist. it's just time is not on your side yet. keep looking and be hopeful. I wish you the best.
mama